QISQACHA MARKETING LUG‘ATI

k

Agile uslubiyotining yondashuvlaridan biri. Kanbanning asosiy maqsadi – hozirgi lahzada bajarilayogan ishlar (work in progress) sonini kamaytirish. Kanban oldinga qo‘yilgan muayyan vazifani bajarishga yo‘naltirilgan. Butun jarayon kanban-doska yordamida vizualizatsiya qilinadi, unda vazifalar hamda ularni bajarish uchun nima qilish kerakligi (bajarish ketma-ketligi, dizaynni yaratish, ishlab chiqish va h.k.) yozilgan bo‘ladi.Idealda bir vaqt birligida faqat bitta ish qilinishi lozim.

qancha vaqt o‘tkazishlarini, qo‘yilmani yopishdan oldin qancha sahifani o‘rganishlarini aniqlash imkonini beradi. Quyidagicha hisoblanadi: sahifani ko‘rish / tanlangan davrda saytga kirishlar soni.

ma'lumot: matnlar, grafika, interfeys elementlari, audio va video-fayllar, har qanday formatdagi fayllar va h.k. bilan to‘ldirish. Kontent doimiy yoki to‘ldirib boriluvchi bo‘lishi mumkin.

l

biror harakatni, fotosuratni, nashr yoki foydalanuvchi maqomining yangilanishini ma'qullash. VK, Instagram, Twitter, TikTok`ga relevantdir.

turli uslublar bilan ilgarilatish, lending va uni qayta ishlashga maqsadli mijoz trafigini olish.

ish izlash va bo‘sh ish o‘rinlarini e'lon qilish imkonini beradi. Jami 774 mln.dan ziyod foydalanuvchisi bor

tomonidan asos solingan, Rambler&Co`ga tegishli. Amalda ilk bloglardan biri. Yozuvlar tasmasi do‘stlar (“frendlar”) nashrlaridan shakllanadi. Bir vaqtlar juda mashhur bo‘lgan, runet siyosiy faolligi markazi va ko‘plab mashhur blogerlar ish boshlagan nuqtasi bo‘lgan.

layklar, repostlar foizini ko‘rsatadi. Bu munosabatlar tanlangan kontent-strategiyaning auditoriya tomonidan ma'qullanishini aks ettiradi.

m

geografiya, qiziqishlar, kasb, ma'lumoti, oilaviy holat, u yoki bu guruhga tegishliligi va boshqalarga ko‘ra birlashgan, kompaniya yoki brend qiziqishlariga javob beruvchi foydalanuvchilar guruhi.

ob'ektlar bo‘yicha fikrlari (hissiy baholari)ni avtomatik aniqlash uchun mo‘ljallangan uslublari toifasi.

qilish. Media-monitoringda butun digital-makon (ijtimoiy tarmoqlar, onlayn-OAV mulohaza saytlari, forumlar va sh.k.)dagi tilga olishlarni tadqiq qilish mumkin.

muddatlar, kampaniya maqsadlari va albatta, byudjetlar va prognoz qilinayotgan netiajalar – KPI ko‘rsatiladi. Sodda qilib aytganda, media-reja – bu jadval bo‘lib, undan reklama byudjeti nimaga sarflanishini va bundan kompaniya foyda ko‘radimi-yo‘qligini tushunsa bo‘ladi.

uchun kompaniyaning axborot faolligini va raqobat maqomini baholash, kommunikatsiya jarayonlarini qurish.

nomoddiy olam ob'ekti. Mem o‘z tashuvchisida ko‘rinishini o‘zgartirishi, unga va umuman jamiyatga ta'sir ko‘rsatishi mumkin.

u saytga kiradi, muayyan katalog sahifasiga o‘tadi, tovar xarakteristikasini o‘qiydi, tovarni savatga qo‘shadi, saytda ro‘yxatdan o‘tadi va yangiliklarga obuna bo‘ladi, buyurtmani rasmiylashtiradi. Mana shu harakatlarning butun zanjiri – mikro-konversiya. Mikro-konversiyalarni kuzatib borish xaridorlar kayfiyatini tushunish va qaysi qadamda xarid uzilib qolishini kuzatish imkonini beradi.

to‘plami. Bu qidiruvda minus-so‘zlarngi kiritgan foydalanuvchi reklama e'lonini ko‘rmasliklarini anglatadi. Minus-so‘zlarni Yandeks Direkt va Google AdWords`da kontekstli reklama parametrlarini sozlashda kiritish mumkin.

tizimi, uning natijalari insonlar va iqtisodiyot ob'ektlari xavfsizligini ta'minlash bo‘yicha boshqaruv qarorlarini asoslash uchun xizmat qiladi.

manzilini ko‘rsatuvchi, ayrim hollarda hatto do‘kon, ofis yoki salon manzili ham kiritiladigan havola.

ko‘rish usuli. A/B test o‘tkazishdan farqi – bunda bir emas, bir necha element bittada o‘zgaradi.

(ijobiy va salbiy)ni tasvirlaydi, maxsus tugmani bosish va tegishli grafik tasvirni tanlash orqali ifodalanadi. Facebook, Odnoklassniki, Youtube`ga nisbatan relevant.

n
o

musiqa, o‘yinlar va onlayn-servislardan foydalanish mumkin. Maydonchada 14 mln guruh ro‘yxatdan o‘tgan, shuningdek har oy bu ijtimoiy tarmoqdan 40 milliondan ziyod rossiyalik foydalanadi.

tomonlari – virusli ilgarilatish, rolik samaradorligini tahlil qilish imkoniyati, bir vaqtda bir necha maqsadlar (mahsulot sotish, mijozlar jalb qilish, brendning taniqligini oshirish)ga erishish.

ORMning asosiy vazifasi – obro‘ga oid xatarlar yuzaga kelishini nazorat qilish, salbiy tashlamalarni aniqlash va aks etish, Tarmoqda brendga sadoqatni shakllantiruvchi kontent tarqatish, PR-maqsadlarni qo‘llab-quvvatlash va marketing kampaniyalariga qiziqishni kuchaytirish.

p

beruvchi marketing modeli: P — paid (pulli kommunikatsiyalar): pulli reklama joylashtirish va pul evaziga o‘z brendiga e'tiborni jalb qilish mumkin bo‘lgan kanallar. E — earned (bepul kommunikatsiyalar): brend bepul tilga olinadigan maydonchalar. Nativ joylashtiruvlar – ular brendni to‘g‘ridan-to‘g‘ri reklama qilmaydi, balki tilga olib o‘tadi, xolos. Foydalanuvchilarda reklamaga qaraganda ko‘proq ishonch uyg‘otadi. S — shared (ijtimoiy media): brend to‘g‘risida axborot almashilinadigan kanallar. Kompaniya ijtimoiy tarmoqlarda va blog-platformalarda o‘z loyihalari haqida mustaqil hikoya qilishi yoki kompaniyaning mulohazalari, keyslari, matnlari bilan mijozlarning o‘zlari o‘rtoqlashishlari mumkin O — owned (o‘z maydonlari): brend to‘liq nazorat qiladigan va qanday axborotni, qanday shaklda chop etish kerakligini belgilaydigan o‘z maydonchalari.

yoki umuman saytning maqomlarini bir nechta maqomga tushirishdan iborat qidiruv jarimasi.

q

layklar, repost, sharhlar, saqlab olishlar)ning postlarning umumiy qamroviga nisbatini ko‘rsatuvchi koeffitsient. Formula qamrab olingan insonlarning necha foizi postlarga munosabat bildirishini tushunish imkonini beradi. Shuningdek, bu ko‘rsatkichni bitta post bo‘yicha ham hisoblash mumkin.

r

barcha nuqtalarni qamrab oladi: qamrov (reach), ayrim marketologlar buni o‘rganish deydilar (research) — oldin auditoriyaga sizning reklama e'loningiz yetib boradi; harakat (ast) — keyin u saytingizga kiradi va tovarlarni o‘rganadi; konversiya (convert) — buyurtma beradi; jalb etilganlik (engage) — sizning sadoqatlilik dasturingizga tushadi yoki ijtimoiy tarmoqlarda sizga obuna bo‘ladi. Model “shu joyda, shu onda” sotilmaydigan murakkab va qimmat mahsulotlar, masalan avtomobil yoki xonadonni ilgarilatishda qo‘llaniladi.

barcha bosqichlarida qo‘llaniladigan raqamli texnologiyalar yordamida ilgarilatishni nazarda tutadi. Internet-marketingdan u faqat Butunjahon to‘rini emas, oflayn-vositalarni ham qo‘llashi bilan ajralib turadi.

foydalanuvchi yoki sahifa boshqa foydalanuvchi yoki sahifaning postini o‘z tasmasida, o‘z sharhi bilan yoki uningsiz o‘rtoqlashadi.

davr (foydalanuvchilaringiz qanchadan beri sizda nimadir sotib olishgan); Frequency — chastota (qanchalik tez-tez sizdan xarid qilishadi); Monetary — pul (xaridlarning umumiy summasi).

beruvchi rentabellik koeffitsienti. ((Daromadlar − Marketing xarajatlari) / Marketing xarajatlari) x 100.

s

so‘zlar ilgarilatilayotgan kompaniya faoliyatiga bevosita aloqador bo‘lishi lozim, chunki SEO-optimizator ishlashining natijasi aynan semantik yadroga bog‘liq bo‘ladi.

ko‘rinishini oshirish bo‘yicha chora-tadbirlar kompleksi, shuningdek, saytga kirishni oshirish uchun, qidiruv tizimlari taqdimi natijalarida saytning maqomini yaxshilashga qaratilgan yalpi ishlar.

tushirib, nashrlarni ijobiylashtirish orqali qidiruv taqdimida kompaniya, tovar yoki xizmat to‘g‘risida ijobiy manzarani shakllantirishga qaratilgan chora-tadbirlar kompleksi.

bloglarda nashrlar/maqolalar e'lon qilish, ijtimoiy tarmoqlarda shaxsiy sahifalar yuritish, ommaviy chiqishlar va boshqa vositalar yordamida jamoatchilikda muayyan sub'ekt haqida tasavvurni tizimli tizimli shakllantirishni nazarda tutadi.

faqat muayyan qabul qiluvchi yoki odamlar guruhi tomonidan ko‘rilishi yoki o‘qilishi mumkin bo‘ladi.

davomidagi postlar sonini hisobga oladi. Indeks 0 dan 1000 bandgacha oraliqda bo‘ladi.

va kerakli resurslarni belgilash imkonini beradi. S — Specific — aniq; M — Measurable — o‘lchashga qobil; A — Achievable — erishsa bo‘ladigan; R — Relevant — salmoqli; T —Time bound — vaqt borasida chegaralangan.

chora-tadbirlar kompleksi. Bu auditoriya bilan ijtimoiy tarmoqlarda, tematik forumlar, hamjamiyatlar va bloklarda maxfiy va ochiq ishlash vositalaridir. Maqsadli auditoriyaga aniq ta'sir ko‘rsatish, bu auditoriya to‘plangan maydonchalarni va u bilan kommunikatsiyaning eng muvofiq usullarini tanlash imkonini beradi. Ijtimoiy mediada qo‘llaniladigan marketing taktikasi foydalanuvchilarni bir-birlari bilan brend tomonidan yaratilgan kontent elementlarini o‘rtoqlashishga yoki brendni do‘stlar safiga qo‘shishga rag‘batlantiradi.

ijtimoiy mediaga optimallashtirish, sayt va ijtimoiy media o‘rtasida qulay o‘tishni ta'minlash uchun plaginlar, vijetlar, tugmalar o‘rnatish.

“tarix”lar uchun mo‘ljallangan amerikalik servis. Brendlar uchun reklamali qisa kontent mavjud. Jami oyiga 538 mln foydalanuvchi.

to‘lib ketganidan yoki xabar tarmoq ma'muri tomonidan rad etilganidan ro‘y berishi mumkin.

kerak bo‘lgan maqsad; Strategy – maqsadga erishish strategiyasi; Tactics – maqsadga erishish uchun qo‘llaniladigan taktika; Action – aniq harakatlar, vazifalar va muddatlar; Control – maqsadga erishganimizni qanday tushunamiz, qaysi ko‘rsatkichlar bilan.

soni, eslatishlar soni, media-faollik va sh.k.). Ijtimoiy tarmoqlarda ovoz ulushi qancha odam brend haqida gapirayotganligini aks ettiradi va tarmoqdagi umumiy yodga olishlar umumiy sonidan yoki muayyan raqobatchilar guruhi orasida foizlarda o‘lchanadi – SOV bir axborot makonida sizning brendingizning namoyon bo‘lishi chastotasini boshqa brendlarniki bilan qiyoslab ko‘rsatadi.

Ularning uslublaridan biri – ko‘plab foydalanuvchi akkauntlarini ochish va ular “nomi”dan tanlovlarda ovoz berish.

ko‘ra, foydalanuvchining o‘zi bilmagan holda, norasmiy ravishda to‘liq yoki qisman cheklash.

foto, qisqa video-roliklar yoki interaktiv (testlar, so‘rovlar, savollar, boshqa akkauntlarni belgilash va geolokatsiya hamda boshq.)ni nazarda tutadi.

shaxs nomidan hikoya, axborot sababiga bog‘lash va sh.k.ni o‘z ichiga olishi mumkin.

t

ilgarilatish bilan shug‘ullanadilar. Ularning xabarlarida primitiv spam bo‘lmaydi, axborot sezilmas, yashirin shaklda yetkaziladi.

joyi, yoshi, jinsi) ga ko‘ra maqsadli auditoriyani ajratib olish va mahsulotni aynan unga ko‘rsatish imkonini beradi.

chakana do‘konlar konstruksiyasi bo‘lmaydigan sotuvlar turi. Sodda qilib aytganda, tarmoqli marketing – bu tovar “qo‘lma-qo‘l” – tanishlar, qarindoshlar, do‘stlar va yaqinlarga sotiladigan bevosita sotuvlardir.

audioqo‘ng‘iroqlar va videotranslyasiyalar ham mavjud. Messenjer foto, audio, video qabul qilish, guruh chatlarini yaratish imkonini beradi. Ko‘rish uchun o‘z kanallarini yaratish va avtomatlashtirilgan yordamchilar – botlardan foydalanish mumkin. 550 mln.dan ziyod foydalanuvchiga ega.

almashish imkonini beradi. Foydalanuvchilar va brendlar “chellenj”lar (berilgan mavzuda video olish)da qatnashishlari va bir-birlarining roliklaridan foydalanishlari mumkin. TikTok jahon auditoriyasi 2021 yilda 1 mlrd.dan oshdi.

Sarlavha uzunligi 70 ta belgidan oshmasligi kerak. Aynan u taqdimda havolaning nomi uchun ishlatiladi.

so‘rovlar. Qidiruv saytida tranzaksiya so‘rovini (“sotib olish”, “narx” va boshqa so‘zlar bilan) kiritib, foydalanuvchi maqsadli ravishda muayyan tovarni izlaydi.

ularni umumiy mavzu yoki biror-bir identifikator birlashtirsa, bir-biriga bog‘langan ketma-ketlikda taqdim etiladi.

mumkin. Tasma foydalanuvchi obuna bo‘lgan odamlar materiallaridan, shuningdek boshqa foydalanuvchilar tavsiyalari va faolligidan quriladi. Xabarlar xeshteglar orqali guruhlanishi mumkin. Muhim ijtimoiy ahamiyatga ega. RF hududida blokirovkalangan, taxminan 1 mln rossiyalik foydalanuvchilarga ega.