Ijtimoiy muhim vazifalarning hal qilinishi
USAIDning “Markaziy Osiyoda xavfsiz migratsiya” loyihasi, Winrock International
Odam savdosi bugungi kunda dunyo mamlakatlari duch keladigan uyushgan jinoyatlarning eng xavfli turlaridan biridir. Xalqaro tashkilotlarning ma'lumotlariga ko'ra, 2020 yilda butun dunyo bo'ylab 25 million kishi majburiy mehnat va jinsiy ekspluatatsiyasidan jabr ko’rgan. Odam savdosi xavfli jinoyatdir, chunki u nafaqat inson huquqlarini buzilishi, balki odam savdosi jinoiy guruhlarni va terrorizmni moliyalashtiradi. Afsuski, bu turdagi jinoyatlar O'zbekistonni ham chetlab o'tmagan. Fuqarolarimiz turli davlatlarda va O’zbekistonning uzida ham, ekspluatatsiyaning turli shakllaridan jabr ko’rishadi. COVID-19 koronavirusining tarqalishi sababi bilan karantin choralarining ijtimoiy-iqtisodiy ta'siri aholining kam ta'minlangan guruhlari va mehnat muhojirlarining odam savdosi va ekspluatatsiyasi xavfiga zaifligini oshirdi. Jinoiy guruhlar ushbu toifadagi shaxslarning ishga yollanishi va ekspluatatsiyasi uchun zaiflik kuchayganidan foydalanib bormoqdalar. Rasmiy ma'lumotlarga ko'ra, ayni paytda O'zbekistonning 1,6 million fuqarosi mehnat migrantlari bo'lib, ular mamlakatning iqtisodiy faol aholining 20 foizini tashkil etadilar. Shu bilan birga, bu yil O'zbekiston maktablarini 450 mingdan ortiq bitiruvchi tugatdi. Davlat test markazining ma'lumotlariga ko'ra, jami oliy o'quv yurtlari bakalavriatning 157,7 ming o'rni uchun 948 mingdan ortiq abituriyent hujjatlarini qabul qilgan. Demak, maktab bitiruvchilarining aksariyati mehnat bozoriga kirishadi, milliy iqtisodiyotning bu ishchi kuchini o'zlashtirish imkoniyatlari cheklanganligi sababli, ko'pchilik chet elda ishga joylashish imkoniyatlarini izlaydilar. Shu munosabat bilan, yoshlar orasida mehnat migratsiyasi va odam savdosi bilan bog'liq xavf -xatarlar va kerak bo'lganda yordam olishning mavjud imkoniyatlari to'g'risida xabardorligini oshirish uchun targ’ibot ishlarini o'tkazish juda muhim.
Ijrochi: Maslov PR Toshkent. Yoshlar, maqsadli auditoriyaga, ya’ni yoshlarga etib borish uchun, "Winrock International" nodavlat xalqaro tashkiloti tomonidan amalga oshirilayotgan USAIDning "Markaziy Osiyoda xavfsiz migratsiya" loyihasi tomonidan ijtimoiy tarmoqlarda bloggerlar jalb qilingan ijtimoiy video orqali ijtimoiy targ’ibot ishlarini olib borishga qaror qildi. Bu g'oya mashhur odamlarning video xabarlari orqali yoshlarni yollash usullari va ularni odam savdogarlaridan himoya qilish choralari haqida xabardorlikni oshirishdan iborat edi. Ijtimoiy videorolikni suratga olish uchun to'qqizta yirik blogger va fikr rahbarlari jalb qilingan va videoni o'z ijtimoiy tarmoqlaridagi sahifalarida 30 -iyul - Butunjahon odam savdosiga qarshi kurash kuni kuni joylashtirgan. Shu bilan birga, video O'zbekistonda mehnat muhojirlari uchun yaratilgan telegram kanallari va guruhlari hamda axborot kanallari va hamkor tashkilotlarning ijtimoiy sahifalari orqali targ'ib qilindi. Bundan tashqari, hamkor agentliklar orqali, 5 avgustda, ushbu ijtimoiy videoning ketma-ket aylanishi shaharlararo poyezdlar ekranlarida bir oy davomida boshlandi.
Qoplangan platformalar: Telegram messenjeri, Instagram, Youtube, Facebook. Bloggerlar va fikr rahbarlari obunachilarining umumiy soni 1 059 000 kishini tashkil etadi. Video reklama qilingan telegram kanallari obunachilarining umumiy soni 1 536 000 kishini tashkil etadi. Tanlangan yo'nalishlar bo'yicha poyezdlarning umumiy o'rtacha yo'lovchilar oqimi oyiga 200 ming kishidan oshadi. Ijtimoiy tarmoqlardagi videoning aniq tarqalishini hisoblash qiyin, chunki ijtimoiy platformadagi hamma platformalar ham ko'rishlar sonini aniqlashga imkon bermaydi. "Ko'rishlar" soni o'lchashga imkon beradigan platformalar uchun - 326,380 dan ortiq video qamrovi bo’lgan. Yuqoridagilar bilan bog'liq holda xulosa qilishimiz mumkinki, videoklipni ko'rishlar soni yarim milliondan oshdi. Shu bilan birga, ushbu videoda ko'rsatilgan "Istiqbolli avlod" nodavlat notijorat tashkilotining mehnat muhojirlari va odam savdosi qurbonlari uchun ishonch telefoni raqamiga qo'ng'iroqlar soni ko'paydi.